Opvallend nieuws

Archief algemeen
Plaats reactie
Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Opvallend nieuws

Bericht door Thea » 29-11-2012 10:48

Unicum: Er werd maandag niemand neergeschoten of -gestoken in NYC
Afgelopen maandag is er in New York niemand vermoord, neergeschoten of neergestoken. Dat is volgens de politie in de recente geschiedenis nog nooit voorgekomen. Het unicum past overigens in een trend: het moordcijfer in New York komt dit jaar naar verwachting uit op het laagste niveau sinds 1960.
Politiewoordvoerder Paul Browne zei vanavond tegen persbureau Reuters dat niemand zich bij het politiekorps kan herinneren dat New York eerder zo’n vreedzame dag meemaakte als maandag. Er kwam bij de politie geen enkele melding binnen van een schiet- of steekpartij. Voor een stad met acht miljoen inwoners is dat uiterst zeldzaam.


NYPDnews NYPD NEWS
No one reported shot/stabbed/slashed Monday, a 'nice way to start the week' - NY Daily News: http://t.co/hvqUUWL3 http://t.co/kFz77lpi
20 uur geleden
Het aantal moorden in New York is dit jaar sterk afgenomen: tot nu toe vonden er 366 plaats, tegenover 472 op hetzelfde moment vorig jaar. Dat is een daling van 23 procent. Ter vergelijking: in Chicago, dat ‘slechts’ 2,7 miljoen inwoners heeft, werden dit jaar al 462 moorden gepleegd. De criminaliteit in New York neemt overigens niet af. Die legt zelfs drie procent hoger dan vorig jaar.

Dinsdagochtend om 11:20 werd in Brooklyn een man neergeschoten, waarmee een einde kwam aan de geweldloze periode die zondagavond rond half elf begonnen was.

Bron NRC

didi
Site Admin
Berichten: 1975
Lid geworden op: 28-11-2012 20:07

Bericht door didi » 29-11-2012 21:55

Straf zoiets... Triest eigenlijk dat het een bijzonderheid is dat er voor een keertje niemand vermoord is. Rare wereld tegenwoordig.

marian
Berichten: 1107
Lid geworden op: 28-11-2012 22:09

Bericht door marian » 29-11-2012 22:10

rare mensen

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 30-11-2012 14:40

Nieuw uit het laboratorium: brood dat 60 dagen houdbaar is
Door: Mirjam van Putten − 30/11/12, 13:56

© ANP. Brood.
Het Amerikaanse bedrijf Microzap vond het maar zonde, al dat lekkere brood dat na een paar dagen de prullenbak in verdwijnt. Onderzoekers van het bedrijf bedachten daarom een techniek waarbij schimmelsporen gedood worden in een geavanceerde magnetron.

In Nederland is brood het meest weggegooide product; per jaar zijn dit 208 miljoen broden ter waarde van ruim 300 miljoen euro. Een van de grootste bedreigingen voor brood is schimmel. Brood wordt namelijk meestal in plastic verpakt. Als er dan na het verpakken nog water in het brood verdampt, stijgt dit naar het oppervlakte en maakt alles vochtig. Dit zijn perfecte omstandigheden voor de Rhizopus stolonifer, de verantwoordelijke schimmel.

Meestal is een brood na tien dagen beschimmeld, maar door de nieuwe techniek kan een brood tot ruim twee maanden goed blijven. Don Stull, directeur van Mircozap, denkt dat de hoeveelheid weggegooid brood door de ontdekking enorm zal afnemen.

Magnetron
In hun laboratorium bij de Texas Tech University in Lubbock waren de onderzoekers bezig met de ontwikkeling van een soort metalen magnetron voor het vernietigen van bijvoorbeeld de MRSA-bacterie en salmonella, toen ze ontdekten dat de schimmel ook vernietigd werd. 'We behandelden een boterham in het apparaat en daarna controleerden we regelmatig de schimmelhoeveelheden. Na 60 dagen bevatte het brood dezelfde hoeveelheden als toen het net uit de oven kwam,' zegt Stull tegen de BBC.

Volgens de onderzoekers kan de techniek voor verschillende producten ingezet worden, onder andere bij vleeswaren, groente en dierenvoedsel. Het enige fruit waarbij dit nog niet gelukt was, waren meloenen. 'We hebben onze machine gebruikt om ze te behandelen, maar ze raakten er door beschadigd.'

Kopen
Het is nog maar de vraag of consumenten het langer houdbare brood überhaupt willen kopen. 'De consument moet het nog wel accepteren. Voor de meeste mensen is het een gevoelskwestie en als het gevoel van kwaliteit blijft, dan zullen mensen het accepteren', meent Stull. Maar of het brood nog lekker is na 60 dagen?

Voedselverspilling is een groot probleem in Westerse landen. In Nederland gooien mensen jaarlijks per persoon 50 kilo in de afvalbak, totale waarde: 2,5 miljard euro. Amerikanen maken het helemaal bont, uit een recente studie blijkt dat een familie per jaar ongeveer 40 procent van het voedsel weggooit, dit is omgerekend 127 miljard euro.
Bron de volkskrant

sonja
Berichten: 1314
Lid geworden op: 30-11-2012 15:40

Bericht door sonja » 01-12-2012 01:33

Het zegt wel veel over NYC
als er zomaar een dag geen geweld gepleegd is :roll:

Ik koop altijd de hoeveelheid brood wat ik nodig heb per week, en vries het dan in, vervolgens haal eraf wat ik nodig heb en laat het verder in de vriezer liggen, zo blijft het lekker vers...schimmel op mijn brood heb ik nog nooit meegemaakt.

zo'n apparaat zou aan mij niet besteed zijn, plus lijkt het me niet echt gezond al die 'behandelingen' van een sneetje brood :?

Plaats reactie