Burgemeesters PvdA tegen straf voor illegaliteit

Archief algemeen
Plaats reactie
Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Burgemeesters PvdA tegen straf voor illegaliteit

Bericht door Thea » 10-05-2013 18:03

Burgemeesters PvdA tegen straf voor illegaliteit
Geplaatst op
09 mei 2013

BREDA - De PvdA-burgemeesters van Breda, Bergen op Zoom en Gilze en Rijen zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit. "Ik ben er niet gelukkig mee en denk dat het onwerkbaar blijkt te zijn in de praktijk", zegt burgemeester Peter van der Velden van Breda.

Hij wijst op een groot aantal haken en ogen dat kleeft aan strafbaarstelling van illegaliteit. Zo vreest hij dat slachtoffers van mensenhandel, uitbuiting, intimidatie en geweld geen aangifte meer zullen doen uit angst opgepakt en bestraft te worden. "Verder zullen illegalen mogelijk geen beroep meer doen op medische voorzieningen, kinderen van school halen en mogelijk ook zullen ze eerder in de criminaliteit terechtkomen omdat ze geen andere uitweg meer zien."

Zijn ambtsgenoot Jan Boelhouwer van Gilze en Rijen vindt het een non-discussie: "Waar hebben we het in godsnaam over vraag ik me af. Vreemdelingen zijn nú al aan allerlei beperkingen gebonden." Als de boete van maximaal 3800 euro ter sprake komt die mogelijk straks wordt opgelegd aan illegalen die veelal niets hebben, verzucht Boelhouwer: "Over sommige dingen wil ik niet eens nadenken. Als ik dat hoor, dan denk ik: ja, het zal wel hoor."

Dick de Cloe, waarnemer in Bergen op Zoom, is eveneens tegen strafbaarstelling van illegaliteit, maar hij heeft begrip voor het feit dat partijleider Diederik Samsom vasthoudt aan het regeerakkoord. En als het wet wordt voert hij die uit: "Dat hebben we dan maar te doen", aldus De Cloe.

© BN DeStem, op dit artikel rust copyright.

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 10-05-2013 18:04

:razz: Illegaliteit is geen criminaliteit.
Illegalen zijn ook mensen, en natuurlijk zijn daar criminelen onder, en is er vrouwenhandel, dat is niet wat ik bedoel, een gelukszoeker die hier een baantje wil is geen crimineel.

didi
Site Admin
Berichten: 1975
Lid geworden op: 28-11-2012 20:07

Bericht door didi » 10-05-2013 22:56

Illegaliteit kun je moeilijk crimineel noemen, er zijn ergere feiten dan dat. Maar onwettig blijft het wel.

Plaats reactie