Dadelpalm

Landen info
Plaats reactie
Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Dadelpalm

Bericht door Thea » 01-12-2012 08:48

De dadelpalm (Phoenix dactylifera) behoort tot de palmenfamilie
(Arecaceae) en wordt op grote schaal aangeplant omwille van de eetbare vruchten van de boom, de dadels.

De dadelpalm wordt reeds duizenden jaren aangeplant en aangewend omwille van de vruchten. Daardoor is het oorspronkelijke verspreidingsgebied niet exact gekend; waarschijnlijk is dit Zuidwest-Azië of Noord-Afrika.

De boom wordt ongeveer 15 tot 25 meter hoog. Er kunnen meerdere stammen opschieten vanuit hetzelfde wortelstelsel. De bladeren zijn samengesteld, kunnen tot 3 meter lang worden. Een dergelijk samengesteld blad bestaat uit ongeveer 150 bladeren, elk zo'n 30 cm lang en 2 cm breed.

Dadelpalmen worden in plantages geteeld in Noord-Afrika en de Arabische landen, maar ook in Californië, waar ze door de Spanjaarden geïntroduceerd zijn. Voor een land als Tunesië vormen dadels een belangrijk exportproduct.

De bevruchting van de bloemen wordt in natuurlijke omstandigheden door de wind mogelijk gemaakt; in moderne commerciële plantages gebeurt dit nagenoeg volledig manueel. Natuurlijke bevruchting vereist een ongeveer gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke planten. Mits manuele hulp kan één mannelijke boom tot 50 vrouwelijke bomen bevruchten. Gezien mannelijke bomen nooit dadels dragen, hebben deze enkel hun nut om de bloemen te bestuiven. Op bepaalde plantages worden helemaal geen mannelijke bomen gekweekt: rond de bevruchtingstijd worden op lokale markten mannelijke bloemen te koop aangeboden.

Op plantages gebeurt de vermeerdering door middel van stekken, omdat dat zekerheid geeft over het geslacht van de plant.
Bron wikepedia
Afbeelding

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 08:54

Dadels bevruchten.
Het is niet vanzelfsprekend dat dadels bevrucht worden in de natuur, en daarom moet je de natuur een handje helpen.
Dat word dan gedaan door een vakman, die eerst wacht of er wel bloemen vrijkomen in de dadelboom.
Vandaag was hij in onze buurt en kwam hij onze dadelboom bevruchten met zaadjes van een mannelijke dadelboom.
We hebben maar een boom die daarvoor in aanmerking komt, de rest van de vrouwelijke bomen heeft niets, en dus volgend jaar afwachten of het dan lukt.

Afbeelding
Heel handig klimt hij met een speciaal touw dat vastgemaakt word in de boom met blote voeten.
Eerst gaat hij de overtollige bladen wegsnijden.


Afbeelding
Dan pakt hij de mannelijke zaadjes die hij heeft meegenomen.
Afbeelding
Die bind hij dan om de vrouwelijke bloemen en zo moet dan de bevruchting plaatsvinden en hebben we dadels in het najaar.
Afbeelding

Nefer
Berichten: 37
Lid geworden op: 17-12-2012 18:40

Bericht door Nefer » 09-01-2013 15:55

Dan heb ik echt wel geluk!! Mijn dadelpalm wordt vanzelf bevrucht!! Het oogsten van de dadels is ook een hele karwei!
Afbeelding

Nefer
Berichten: 37
Lid geworden op: 17-12-2012 18:40

Bericht door Nefer » 09-01-2013 15:56

Nu heb ik toen ik in Luxor was ook een drankje gedronken : doom .Het zou van een ander soort palm afkomstig zijn??? Kent iemand het?

didi
Site Admin
Berichten: 1975
Lid geworden op: 28-11-2012 20:07

Bericht door didi » 09-01-2013 21:12

Nee, nooit van gehoord Nefer :oops:

Nefer
Berichten: 37
Lid geworden op: 17-12-2012 18:40

Bericht door Nefer » 17-01-2013 08:07

Even gegoogled en ik vond dit:
A palm (Hyphaene thebaica) native to the Nile Valley of northeast Africa and having oblong or ovoid fruits the size of an orange with a distinctive aroma and taste. Also called doum, gingerbread palm.

didi
Site Admin
Berichten: 1975
Lid geworden op: 28-11-2012 20:07

Bericht door didi » 17-01-2013 19:55

Ik ken ze niet Nefer, heb ook even gegoogeld op doum palm en vond dat ze vooral in Israel en Palestina zouden groeien? Ze zijn wel erg mooi :razz:

Plaats reactie