Onze Raiza deel 1

Hier veslagen over het lief en leed van onze huisdieren
Plaats reactie
Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Onze Raiza deel 1

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:05

Als jullie het willen ga ik jullie op de hoogte houden

2012-07-25

Hoe het allemaal begon....
Begin maart begon onze hond Raiza een beetje te snurken,wij lachten hier om
Echter snel verging ons dat lachen,als ze op haar linkerzij ging liggen was het alsof haar neus volliep
Wij dachten aan een verkoudheid
Na een week begon ons duidelijk te worden dat er toch meer aan de hand was en begon onze zoektocht,in het begin nog niet angstig
We kregen een neusspray voor haar met antibiotica,ondertussen was er een foto gemaakt en een swab uit haar neus genomen
Onze dierenarts had al meteen zoiets,als dit langer duurt moet ze naar een kno arts voor honden
Uit de swab kwam een bacterie,eigenlijk jouchten we daar een beetje om,want dat zou met medicijnen te genezen zijn
Dus dit was het minst erge wat het zou kunnen zijn

Dus ze kreeg ab spuiten,2 maal van onze eigen dierenarts

En ja,het werd iets minder
Tot het plotseling zelfs erger werd
Alle lof trouwens nog altijd voor onze dierenarts,want het vervolg had hij ook niet kunnen voorspellen
Plotseling werd het zo erg dat ze zelfs rechtop moest gaan zitten,of zich moest omdraaien,want ja,op haar rechterzij had ze nergens last van

In overleg met onze dierenarts hebben we besloten voor een 2 e opinie te gaan
Daar werden ontstekingsremmers en nog een ab kuur gegeven

En ja,ook dat hielp,voor eventjes

Maar het bleef niet helpen
Dus weer een nieuwe foto,waarop een flinke sluiering in haar neus te zien was,en weer een swab,daar kwam weer een bacterie uit,echter,een bacterie die daar absoluut niet thuis hoorde,er moest meer aan de hand zijn,dus eerst antibiotica die deze bacterie aan zou pakken
Deze dierenarts stelde voor om naar een andere te gaan die haar neus van binnen goed kon onderzoeken,echter,het was vakantie tijd,want ja,de oorzaak moest worden aangepakt

Dus stelde deze arts voor haar neus te spoelen,hij verwachte dat er iets inzat,een graspriet of zo,en met geluk,dat hij die kon wegspoelen

Dat was 3 juli toen hij dit deed
Maar bij die spoeling kwamen er dus twee stukken weefsel mee van ca 3 cm
Die werden opgestuurd naar de patoloog
En toen?
Ja die uitslag hakte er in,onze raiza had een kwaadaardige tumor
Maar door het spoelen had ze nergens meer last van
Ze heeft een tumor die kwaadaardig is,zich echter gedraagt als een goedaardige,hij groeit heel erg traag en zaait niet uit

Maar we moesten wel iets gaan doen
We hadden 4 opties,niets doen,dan haalde ze het einde van het jaar niet,naar utrecht om te bestralen,3 weken lang opgenomen worden van maandag tot en met vrijdag,elke dag narcose,elke dag bestralen,maar wie onze hond kent,die weet dat dit geen optie is
Opereren,wat de da echt afraadde,de ingreep zou te groot zijn,met wat pech zouden ze te diep moeten gaan,of chemo

Wij hebben voor chemo gekozen
En 16 juli was het zover,ik moest beginnen haar om de andere dag chemo te geven
Wat gaat dat tegen je gevoel in,zeer zeker omdat ze niet veel last meer had
Maar ik had gewoon geen andere keuze

De chemo tabletjes sloegen in onze ogen heel erg goed aan,we hoorden helemaal niets meer,wij waren heel erg opgelucht,en belden de da heel blij op,in de hoop dat de infusen niet nodig zouden zijn

Maar onze dierenartsen legde ons uit dat het toch verstandiger zou zijn ook de infusen te geven,wij kunnen tenslotte niet binnen in haar neus kijken,en een en een is in dit geval drie

Ik heb er enorm tegen op gekeken,ongelofelijk
Maar dankzij beide dierenartsen,ook degene waar we met het verhaal ooit begonnen zijn,hebben ons zeer goed begleid,ik kan altijd bellen met vragen of als ik me zorgen maak

Goed,gisteren het eerste infuus
Geweldig zoals we daar begleid werden
Voor het infuus moesten we andere tabletjes geven,die ochtend zeg maar,tegen eventuele misselijkheid

Gisteren was er niet veel an haar te merken,ja,sinds de chemo loopt ze wat kreupel,sinds de start van de tabletjes,maar het is niet extreem erg
Vandaag moest ik de dierenarts bellen hoe het ging,en vrijdag moet ik dat weer
Onze bikkel is vermoeider,daarbij ook nog eens de temperatuut van 30 graden
Onze bikkel wilde niet eten,het grootste gedeelte van de dag,tot zo rond 15 uur,tot die tijd nam ze wel lekkernijtjes,maar geen voer
En toen ineens,wij aten goulash,stond onze bikkel ernaast,dat wilde ze ook wel
Hoewel ze dit normaal niet zou krijgen,heeft ze nu wel wat gehad,en een eetlepel over haar vlees,en hoppa,ook dat ging naar binnen
Sinds ze gegeten heeft twinkelen haar ogen weer,loopt ze weer achter ons aan en is ze weer heerlijk alert

Een flink compliment trouwens ook voor de dierenarts die normaal onze bikkel behandeld,hij belt regelmatig om te horen hoe het gaat,hij leeft erg mee

We hebben 2 top dierenartsen,en ja,het is duur allemaal,maar onze bikkel is elke cent waard,en ja,beide artsen geven me het gevoel dat we samen het gevecht aangaan,dan we er niet alleen voor staan,natuurlijk kunnen ze niet zeggen hoeveel kans op genezing er is
Maar het gevecht is nog lang niet verloren,we gaan ervoor

Onze bikkel moet 6 infusen,eigenlijk zou het het beste zijn als er na 3 keer een mri of ct scan gemaakt kon worden,maar helaas,in zuid limburg is dat nog niet mogelijk
Dus het zal waarschijnlijk weer een foto worden
Want om met een hond die onder narcose is geweest van utrecht naar zuid limburg te rijden,dat is geen doen
Of erheen rijden met een hond die nuchter moet blijven,dat is geen doen
Nico uit Meerssen,bedankt voor al je steun,je bent geweldig
Bert uit Geleen,bedankt dat je zelfs tijdens je vakantie bereid was om steeds weer uitleg te geven

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:05

En nu hebben we dag 2 gehad na het infuuus
Vandaag was een slechtere dag,ze was ziek,haar buik rommelde en ze had buikkrampen
Maar uiteindelijk ging dit ook weer over na een buscopan,ze heeft gegeten
Ze blijft opgewekt en geniet van het leven,alhoewel,eerder van het water,mevrouw heeft gezwommen vanmorgen in de geulle,en ze is nog twee keer de vijver ingedoken
We houden goede hoop dat ze het gaat redden,onze kanjer komt er wel
Uiteindelijk heeft ze gegeten,maar brokken?
Nee dat niet,maar wel kibbeling,die ik dus prompt ben gaan bijkopen
Ze bleek trouwens gewoon weer een soort darmkoliekje te hebben,en ja,dat heeft ze af en toe,daarom werkte de buscopan.dat heeft ze ook af en toe zonder dat ze chemo heeft
Tel hier nog de warmte bij,logisch dat ze minder eet

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:05

Dag 3 na het eerste infuus

Dit was een dag met een gouden randje,voor ons en voor onze bikkel
Ja akkoord,vanmorgen toen we de slaapkamer af wilde komen wilde ze terug toen ze haar neus buiten de slaapkamer stak
Maar zou niet iedereen dat willen als je van een heerlijk koele kamer met airco het leiwarme trappenhuis inloopt?

We kwamen beneden en daar ging ze eerst eens lekker drinken,alsof er boven geen water staat,maar ja,dat staat natuurlijk wel al de hele nacht
Daarna even met haar uit,en toen we terugkwamen ging ze meteen maar ontbijten,met smaak

2 uurtjes later nog maar even naar de vijver geweest,daar heeft ze heerlijk ingeplonst,het genieten kon je zo van haar snoetje afscheppen
En verassing,vrouwtje had nog kibbeling over
Maar waarom krijg ik nu niet die hele zak kibbeling zag je haar bijna denken
Maar ja,we waren nog een vriend tegen gekomen buiten,en daar had ze zich ook al een snee brood gaan halen

En het blijft niet sneeuwen tenslotte

Ze heeft heerlijk vrolijk achter me aangelopen
Ja,ze is iets sneller moe,maar wie niet met dit weer?

Paar uurtjes later dan nog maar eens een stukje met het baasje gaan lopen,en leuk,die kwam langs het riviertje de geulle,daar kun je zo heerlijk van boven af inspringen,voor al leuk als je nog een andere hond zo gek krijgt dat hij er ook in springt
Toen raiza thuis kwam stond er weer vlees en een kommetje melk,want ja,ze mag niet afvallen met de chemo,voor haar ras is ze al een slanke dame met net geen 23 kilo

Daarna gingen vrouwtje en baasje eten,en natuurlijk krijg ik dan ook nog wat,stuk brood,en stk kibbeling weer,lekker vind ze dat toch

De hele dag is ze actief geweest,tot uiteindelijk het te warm ook voor haar werd

Vanavond heeft ze zich nog wat brokken gegeten,die heeft ze trouwens altijd staan,en natuurlijk nog 2 lekkere kauwstaafjes

Morgen beginnen we weer met de chemo tabletjes om de andere dag
De dierenarts zei aan de telefoon dat ze het goed deed,geen diaree en niet braken

Kortom een dag met een gouden randje
Ook horen we haar neus niet meer vollopen
Ondertussen is het geen hoop meer,maar een beetje het gevoel van,we gaan dit samen tot een goed einde brengen

Raiza,je bent een topper
Dinsdag weer naar de dierenarts bellen,en dan komt de derde en laatste soort medicijn erbij
De tabletjes worden niet tegelijk met de infusen gegeven

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:06

Of ze het op het tumor gebied goed doet,dat weten we niet
Wij weten alleen dat ze het met de chemo goed doet,wat de tumor doet?
Dat weten we niet

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:07

Dag 4 na het eerste infuus van onze schat

Onze bikkel doet het goed
Vandaag heeft ze dan wel niet haar vlees helemaal opgegeten,maar dat komt omdat ze slimmer is als haar vrouwtje,genoeg is genoeg denkt ze
Tja,je kunt ook te veel geven he?
Ze is nu weer aan de chemo tabletten,en ik heb het gevoel dat die haar vermoeider maken als het infuus
Maar ja,het is natuurlijk toch vergif waar we mee bezig zijn

En ze doet het goed
Ze is vrolijk,wil graag wandelen,wil graag knuffelen
Uiteindelijk op een dag eet ze toch genoeg

Als ze de koelkast hoort opengaan komt ze aangelopen,dus eigenlijk is het allemaal goed nieuws

Als alles goed blijft gaan,dan zal ze dinsdag of woensdag wel de ontstekingsremmers erbij moeten gaan slikken denk ik

Ik blijf erbij dat we twee geweldige dierenarts hebben

Soms zou ik de tijd vooruit willen duwen,zodat ze van de chemo af kan
Soms zou ik de tijd willen stoppen,omdat niemand me kan zeggen of de chemo haar gaat genezen

Ik weet best dat de tumor op dit moment nog groeit,want we zijn nog maar net met de chemo bezig

Kortom,ik zelf ben meer een troep als raiza,raiza leeft gewoon in het moment
Maar we gaan gewoon door,samen

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:07

Dag 5 na het eerste infuus

Raiza heeft weer een goede dag gehad,goed gegeten,gespeeld,gerend en gezwommen
Alleen kon ze niet de geulle in,die stroomde veel te hard
Dus is ze in de vijver gaan zwemmen na een flinke wandeling

Morgen weer chemo tabletjes
En dan is er al weer bijna een week om na haar eerste infuus
De tijd vliegt soms

Maar nog altijd horen we helemaal niets aan haar neus
We gaan deze strijd winnen,we komen er wel

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:08

En dag 6 is om na het eerste infuus
Morgen de dierenarts bellen of we met de derde medicijn mogen beginnen
Tjee,de eerste week is al bijna om na het eerste infuus
Dan gaan we al weer hard op weg naar het volgende infuus
Week 2 van de chemokuren is al om,want met de tabletjes zijn we eerder begonnen

De tijd vliegt soms
En nog altijd horen we haar neus niet
Hoe je van stilte kunt genieten

Natuurlijk is er wel iets te merken aan haar dat ze chemo krijgt,maar dat is minimaal
Zo minimaal dat je je kunt afvragen of ik het me niet inbeeld,ze is wat sneller moe volgens mij

Maar daar blijft het ook bij
Ze eet goed,ze geniet van het leven,haar ogen twinkelen
Als we wakker worden,elke morgen,komt ze heerlijk over me heen liggen om te knuffelen
Dan kun je het met een schep van haar snoetje afscheppen

Als ze lang op een plek ligt,en ze staat op,dan die eerste paar passen,ja,die gaan even moeilijk,maar na die eerste paar passen loopt ze heel goed
Of dit een bijwerking is?

Raiza had al startpropleempjes,dus wie zal het zeggen?
Dit is echt alleen als ze heel erg lang heeft stilgelegen

Ik krijg steeds meer hoop dat we er op tijd bij zijn geweest
We komen die weken wel door,nog 5 infusen

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:08

Ze is dan ook onze raiza

En dit was dag 7 na het eerste infuus
Ze stond me vanmorgen toch met een energie op,ze was zo onnoemlijk vrolijk de hele dag
Overbuurvrouw werd zo vrolijk begroet dat het haar opviel
Haar staart vloog er bijna af door het kwispelen
Weer een goede dag dus
Alleen blijft het vreemd dat ze haar hondenvlees niet helemaal meer op eet
Dat is ook het enige,ze verkiest momenteel brokken boven vlees
Hondenkoekjes,brokken,echt alles gaat er met smaak in,maar het vlees,ja ze eet het wel,maar niet helemaal op
Ze laat het laatste beetje staan,loopt naar de bak met brokken en gaat daar smakelijk van staan te eten
Je vraagt je af of haar smaak soms iets is veranderd
Vanmiddag met de dierenarts gebeld,en we mochten met het derde medicijn beginnen,de ontstekingsremmer
Vanavond heeft ze gebraakt,daar raken we niet van in paniek,raiza braakt nu eenmaal snel
Wel moeten we even er op letten,als dat eenmalig is,dan is het zo,maar als dat dagelijks begint zal ik toch moeten bellen
De volgende afspraak voor een infuus staat ook,13 augustus
Ik heb alleen vergeten te vragen hoelang van te voren dat we moeten stoppen met de chemotabletjes
Ach ja,ik ben en blijf een blondje he?
Na het braken ging mevrouw lekker staan te eten
En ik?
Ik heb haar dekentje in de was gegooid op 60 graden
En ja,ik heb alles opgeruimd met netjes zoals het hoort handschoenen aan
Raiza krijgt trouwens ook al lang dagelijks melk voor haar maag
Daar is ze nu plotseling ook niet meer razend gek op,hij gaat wel op hoor
Maar haar voorkeur gaat nu uit naar kwark
Wel volle,halfvolle of magere melk of kwark?
Daar trekt ze haar neus voor op,ze is helemaal niet verwend hoor
Vreemd einde van een dag waarin ze zo kwiek was,ze maakt helemaal geen zieke indruk
Integendeel
Ik vraag me wel soms af hoeveel procent kans we eigenlijk hebben op genezing
En ja,ik begrijp de dierenarts best dat hij geen kansen zegt,want er zullen altijd mensen zijn die hem hier op vast pinnen
En als het leven je een ding niet geeft,dan zijn het garanties toch?

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 12:09

Ze gaat inderdaad zo door:
En we zitten al weer op dag 8 na het eerste infuus
Vandaag was raiza weer heel opgewekt en vrolijk,ze eet goed,staat al voor je als ze de riem hoort
Heerlijk
Vanavond hoorde ik een zacht piepje in haar neus,maar dat is toch anders,ik denk dat ze snurkte
Ze heeft ook niet gebraakt,dus dat was gewoon toeval

Ik ben met een vriendin weg geweest,en al die tijd heeft ze pin gehouden voor de deur,lief heeft de deur dicht gedaan,want anders lag ze in die gloeiende zon buiten op me te wachten

Nog even en ik moet inplaats van zoveel dagen na het eerste infuus beginnen te schrijven,zoveel dagen voor het tweede infuus

Morgen krijgt ze weer haar lievelingskostje,vis
Want ja,er is maar een dag per week een visboer in het dorp

Thea
Site Admin
Berichten: 999
Lid geworden op: 28-11-2012 11:02

Bericht door Thea » 01-12-2012 15:12

En we zitten al weer op dag 9 na het eerste infuus
Nog altijd gaat het goed met onze raiza
Heel goed
Nog altijd eet ze haar vlees niet gretig op,maar haar brokken wel
En ze begint ook minder problemen te krijgen met opstaan
Ze zakt niet meer elke keer bij de eerste pas bijna door haar heup,het is echt beter aan het gaan daarmee
Morgen ga ik eens een ander merk vlees proberen,je weet maar nooit toch?
Niet geschoten is toch altijd mis?
Ik ben trots op mijn toppertje
Ze is weer lekker in het bos geweest,is de vijver weer ingedoken
Tja,het is een echte waterrat,ze is dol op zwemmen
Ze is vrolijk en heerlijk speels

Plaats reactie